کتابخانه علامه محمدتقی جعفری(ره) طالخونچه

Image result for ‫حدیث ماه رمضان‬‎

 

[ پنج شنبه 28 خرداد 1394برچسب:ماه رمضان,حدیث,کتابخانه علامه جعفری طالخونچه,فراهانی,

] [ 11:33 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

Image result for ‫ماه رمضان‬‎

 

[ پنج شنبه 28 خرداد 1394برچسب:رمضان,کتابخانه علامه جعفری طالخونچه,فراهانی,

] [ 11:26 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

Image result for ‫شاید بیاید‬‎

[ پنج شنبه 21 خرداد 1394برچسب:جمعه, انتظار, امام زمان,

] [ 12:28 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

روز بزرگداشت فردوسی

در ایران روز ۲۵ اردیبهشت به نام روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده‌است.[هر سال در این روز آیین‌های بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در دانشگاهها و نهادهای پژوهشی برگزار می‌شود.

 

خلاصه ای از شرح زندگی نامه حكيم ابوالقاسم فردوسی

استاد بزرگ بي بديل ، حكيم ابوالقاسم منصور بن حسن فردوسی طوسي، حماسه سراي بزرگ ايران و يكي از شاعران مشهور عالم و ستاره در خشنده آسمان ادب فارسي و از مفاخر نامبردار ملت ايرانست كه به علت همين عظمت مقام و مرتبت، سرگذش مانند ديگر بزرگان دنياي قديم با افسانه و روايات مختلف در آميخته است.

 

مولد او قريه باژ از راء ناحيه طابران (يا: طبران) طوس بود، يعني همانجا كه امروز آرامگاه اوست، فردوسی در آن دِه در حدود سال 329 – 330 هجري، در خانواده اي از طبقه دهقانان چشم به جهان هستي گشود.

 

چنان كه مي دانيم "دهقانان" يك طبقه از مالكان بودند كه در دوره ي ساسانيان (و چهار پنج قرن اول از عهد اسلامي) در ايران زندگي مي كردند و يكي از طبقات اجتماعي فاصل ميان طبقه كشاورزان و اشراف درجه اول را تشكيل مي دادند و صاحب نوعي "اشرافيت ارضي" بودند.

 

زندگانی آنان در كاخهايي كه در اراضي خود داشتند مي گذشت.آنها به وسيله ي "روستاييان" از آن اراضي بهره برداري می نمودند و در جمع آوري ماليات اراضي با دولت ساساني و سپس در عهد اسلام با دولت اسلام همكاري داشتند و حدودا تا زمان حمله مغول به تدريج بر اثر فتنه ها و آشوبها و تضييقات گوناگون از بين رفتند.

 

اينان در حفظ نژاد و نسب و تاريخ و رعايت آداب و رسوم ملي، تعصب و سختگيري خاص مي كردند و به همين سبب است كه هر وقت در دورهي اسلامي كسي را "دهقان نژاد" مي دانستند مقصود صحت نژاد ايراني او بود و نيز به همين دليل است كه در متون فارسي قرون پيش از مغول "دهقان" به معني ايراني و مقابل "ترك" و "تازي" نيز استعمال مي شده است .

 

فردوسی به خاطر تعلق به اين طبقه از جامعه، از تاريخ ايران وسرگذشت نياكان خويش آگاهي داشت، به ايران عشق مي ورزيد، به ذكر افتخارات ملي علاقه داشت. وي از خانداني صاحب مكنت و ضياع و عقار بود و به قول نظامي عروضي صاحب چهار مقاله، در ديه باژ «شوكتي تمام داشت و به دخل آن ضياع از امثال خود بي نياز بود».

 

ولی اين بی نيازی پايدار نماند؛ زيرا او همه سودهای مادی خود را به كناری نهاد و وقتي تاريخ ميهن خود و افتخارات گذشته آن را در خطر نيستي و فراموشی يافت زندگي خود را به احياء تاريخ گذشته مصروف داشت و از بلاغت و فصاحت معجزه آسای خود در اين راه ياری گرفت.

 

از تهيدستي نينديشيد، سي سال رنج برد، و به هيچ روي، حتي در مرگ پسرش، از ادامه كار باز نايستاد، تا شاهنامه را با همه ي رونق و شكوه  و جلالش، جاودانه براي ايراني كه مي خواست جاودان باشد، باقي مي گذارد «كه رحمت بر آن تربت پاك باد».

 

فردوسی ظاهراً در ابتداي قتل دقيقي (حدود 367- 369 ه) به نظم داستانهاي منفردي از ميان داستانهاي قديم ايراني سرگرم بود، مثل داستان "بيژن و گرازان"، كه بعدها آنها را در شاهنامه ي خود گنجانيد و گويا اين كار را حتي در حين نظم شاهنامه ابومنصوري يا بعد از آن نيز ادامه مي داد و داستانهاي منفرد ديگري را مانند اخبار رستم، داستان رستم و سهراب، داستان اكوان ديو، داستانهاي مأخوذ از سرگذشت بهرام گور، جداگانه به نظم در مي آورد .

 

اما تاريخ نظم اين داستانها مشخص نيست و تنها بعضي از آنها داراي تاريخ نسبتا روشن و آشكاري است. مثل داستان سياوش كه در حدود سال 387 ه. سروده شده و نظم داستان نخجير كردن رستم با پهلوانان در شكارگاه افراسياب كه در 389 شروع شد.

 

 


روز بزرگداشت فردوسی

[ پنج شنبه 25 ارديبهشت 1394برچسب:فردوسی, کتابخانه علامه جعفری طالخونچه,فراهانی,

] [ 11:18 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

[ دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:نورسیده,کتابخانه علامه محمدتقی جعفری طالخونچه, فراهانی,

] [ 13:50 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

 

[ دو شنبه 24 فروردين 1394برچسب:سخن بزرگان,کتاب نخواندن,کتابخانه علامه محمدتقی جعفری طالخونچه,فراهانی,

] [ 13:47 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

 

 

[ دو شنبه 20 فروردين 1394برچسب:فناوری هسته ای,کتابخانه علامه جعفری طالخونچه,فراهانی,

] [ 13:44 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

 

[ چهار شنبه 19 فروردين 1394برچسب:ولادت حضرت فاطمه,روز زن,فراهانی,کتابخانه علامه محمدتقی جعفری طالخونچه,

] [ 13:32 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

Avazak.ir

[ چهار شنبه 19 فروردين 1394برچسب:آدم مغرور,کتابخانه علامه جعفری طالخونچه,فراهانی,

] [ 13:23 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

 

 

[ چهار شنبه 19 فروردين 1394برچسب:حدیث,کتابخانه علامه جعفری طالخونچه,فراهانی,

] [ 13:14 ] [ مسئول کتابخانه- آقای نادری ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه